۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

نعناع هزار پا

نعناع، سبزي هزارپا



اين روزها از هر گوشه و كنار شهر بوي نوروز مي‌آيد؛ نوروزي كه با آمدن بهار رنگ و بوي سبزي، طراوت و تازگي به همراه مي‌آورد. بخصوص براي قديمي‌ترها نوروز و آغاز فصل بهار يادآور سبز‌ي‌هاي تازه نيز هست. در بين سبزي‌ها، نعناع يادآور طراوت بهار است. در زبان فارسي به نعناع، سبزي هزارپا مي‌گويند، زيرا ريشه نعناع پاهاي زياد دارد و با سرعت در زمين جلو مي‌رود و شاخه‌هاي نو از خود خارج مي‌كند.
در واقع يكي از راه‌هاي تكثير نعناع اين است كه اين شاخه‌هاي نو را وجين كرده و در جاهاي ديگر مي‌كارند. در شهر شيراز به نعناع رافويه مي‌گويند. بيش از سه هزار نوع نعناع وجود دارد و تاكنون نام هشتاد گياه از خانواده آن در كتاب‌هاي داروسازي وارد شده و استفاده از آنها در درمان بيماري‌ها تجويز شده است.
انواع نعناع‌
پونه‌ها و سوسنبرها برادران تني نعناع هستند كه انواع و اقسام زياد دارند. ملايم‌ترين انواع آنها نعناي بومي ايران است كه در شمال و مركز ايران مي‌رويد و آن را در رديف سبزي‌هاي خوردني مي‌فروشند، و نعناي اهوازي، نوع ديگري از آن است. يك نوع بومي آن نيز در جنوب، مخصوصا بلوچستان به طور وحشي مي‌رويد، و با اين‌كه عطر زيادي دارد هنوز مورد توجه صنعتگران واقع نشده و از اسانس فراوان آن بهره‌برداري نشده است.
عرق نعناع، تقويت‌كننده معده‌
قسمت مورد استفاده نعناع خانواده برگ و شاخه‌هاي گلدار آن است كه از آنها عرق نعناع و اسانس نعناع مي‌گيرند. عرق و اسانس نعناع بادشكن، ضد تشنج، محرك و نيروبخش است. ترشحات زيادي معده را كم مي‌كند و مسكن درد، زخم معده و سوزش آن است. دم‌كرده آن جهت تقويت معده و روده توصيه شده و در ايران معمولا برگ‌هاي آن را خشك كرده و براي خوش‌بو كردن ماست و دوغ به كار مي‌برند و نيز آن را سرخ كرده و به نام نعناع داغ جهت خوش‌بو كردن آش‌ها و سوپ‌ها مصرف مي‌كنند. برگ‌هاي آن پس از خشك شدن به صورت پودر درمي‌آيد و به همين جهت است كه قبل از خشك كردن بايد آنها را شست و تميز كرد. خانواده نعناع به دليل داشتن عطر و خواص بسيار داراي اهميت بوده و داراي خواص ضدعفوني‌كننده، ضد سم و ضد حشرات هستند. حتي در خوزستان با بسته‌هاي خرما چند شاخه نعناع همراه مي‌كنند تا از كرم گذاشتن آنها جلوگيري كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر