۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

جوانان در معرض آسيب‌هاي شنوايي- شنوایی- گوش -



جوانان در معرض آسيب‌هاي شنوايي بخش خطرات تهديدكننده سلامت بشر در اتحاديه اروپا، در كنفرانس جديدي هشدار داد: بيش از 10 ميليون نفر از جوانان به دليل گوش دادن به صداي بلند سيستم‌هاي پخش موسيقي 3 MP در معرض خطر آسيب‌هاي شنوايي قرار دارند و اين خطر بسيار نگران‌كننده شده است. گوش دادن به 3 MP و ديگر ابزار شخصي پخش موسيقي با صداي بسيار بلند و به مدت طولاني مي‌تواند باعث از دست دادن شنوايي يا شنيدن صداي زنگ مداوم در گوش شود. مطالعات جديد نشان داده است، 5 تا 10 درصد از كاربران 3 MP اگر بيش از يك ساعت در روز و هفته و حداقل به مدت 5 سال پياپي به صداي بلند موسيقي با اين وسيله گوش دهند، ‌به ناشنوايي دائمي دچار خواهند شد. در حال حاضر، براي ناشنوايي يا شنيدن صداي زنگ در گوش درمان قطعي وجود ندارد. استفان راشل، عضو گروه ايمني كاربر ANEC اقيانوسيه اروپا در اين باره گفت: اگر بزودي اقدامي پيشگيرانه در اين زمينه صورت نگيرد، ما بايك فاجعه مواجه خواهيم شد. اين آسيب در افراد جوان مي‌تواند سال‌ها پس از استفاده از موسيقي به اين شيوه، پنهان بماند و ناگهان به شكل آسيب‌هاي جدي شنوايي و حتي ناشنوايي، خود را نشان دهد.
به گفته پژوهشگران در صورتي كه افراد جوان به گوش فرا دادن به موسيقي با صداي بلند به مدت طولاني ادامه دهند، طي سال‌ها احتمال از دست رفتن شنوايي آنها در سنين 20 سالگي وجود خواهد داشت.
براي مثال آي پادها قادر به توليد حجم صدايي برابر 115 دسيبل بوده كه بر اساس گزارش‌ها، گوش دادن به چنين سطحي از صدا حتي براي 28 ثانيه در روز نيز به بروز آسيب‌هاي جدي شنوايي منجر خواهد شد.
بر اساس گزارش Cnet ، به همين منظور به شركت اپل پيشنهاد شده است نرم‌افزاري را براي محدود كردن خروجي صداي اين دستگاه‌ها تا 100 دسيبل توليد كند يا هدفون‌هاي توليدي‌اش را به صورتي بسازد كه امواج مزاحم صوت را حذف كند. با وجود اين، موسيقي امروزه جايگاهي خاص در زندگي افراد و بخصوص جوانان پيدا كرده است و كنترل چنين پديده‌اي، نيازمند توجه و آگاه‌سازي افراد به خطرهايي است كه بر اثر عادت داشتن به صداي بلند موسيقي، در كمين آنها نشسته است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر