۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

آندومتريوز؛ بيماري زنان جوان - قاعدگی




آندومتريوز؛ بيماري زنان جوان اگر قاعدگي دردناكي داريد و درد شكم و كمر تا پايان ايام قاعدگي رهايتان نمي‌كند يا



بدون دليل و بيماري خاصي، قادر به باردار شدن نيستيد و احتمالا به همراه اجابت مزاج، دچار خونريزي مي‌شويد،


به وجود بيماري آندومتريوز در بدنتان شك كنيد و با مراجعه به پزشك متخصص، اجازه پيشرفت را از آن بگيريد.


دكتر ابوالفضل مهدي‌زاده، پزشك متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران درخصوص اين


بيماري نسبتا شايع چنين اظهار مي‌كند: آندومتريوز بيشتر در زنان 20 تا 30 سال ديده مي‌شود و بافتي شبيه مخاط


داخل رحم را در خارج از رحم شامل مي‌شود و معمولا روي تخمدان‌ها، لوله رحم، لگن، روده، مثانه و حتي در بيني،


ريه و مغز گزارش شده است. به گفته اين متخصص زنان، بيماري وابستگي شديدي به هورمون استروژن دارد،


بنابراين تا زماني كه اين هورمون وجود دارد، بيماري نيز فعال است، به نحوي كه فرد را از دوران بلوغ تا


يائسگي، درگير خود مي‌كند.


گفته مي‌شود معمولا اين بيماري در مردان ديده نمي‌شود و اكثر زناني كه دچار اين بيماري مي‌شوند اغلب داراي



زمينه‌هاي ارثي، پس‌ زدن خون قاعدگي به داخل شكم و رشد آن در لوله‌هاي رحمي، عدم دفاع كامل سيستم ايمني بدن


و وجود سلول‌هاي موجود در لگن كه داراي پتانسيل‌هاي مختلفي هستند، مي‌باشند.



علائم شايع :



درد قاعدگي، قاعدگي‌هاي نامنظم، خونريزي از ناحيه مقعد، ادرار خوني، خون‌دماغ شدن به هنگام سيكل قاعدگي و


نازايي از علائم شايعي است كه مي‌توان به بيماري آندومتريوز پي برد. دكتر مهدي‌زاده با اشاره به اين مطلب متذكر


مي‌شود: معمولا اين دسته از افراد ديرتر از سايرين باردار مي‌شوند و بندرت بيماري روده، ناف و بيني را نيز


گرفتار مي‌كند كه با معاينات پزشكي، سونوگرافي، آزمايشگاه تست ‌(125 CA) و لاپاراسكوپي تشخيص داده


مي‌شود.


وي با اشاره به اين كه بيماري خطرناك و كشنده نيست ولي آن را بسيار مزاحم و در صورت عدم درمان، پيش رونده


عنوان مي‌كند كه ممكن است چندين مرتبه احتياج به جراحي داشته باشد.



آلودگي‌ هوا را جدي بگيريد



«كيست تخمدان،‌ چسبندگي لگن،‌ دردهاي مزمن لگني و شكمي و بارداري‌هاي توام با جراحي»‌از عوارض اين


بيماري است كه با يائسه شدن يا برداشتن تخمدان، بيماري از بين مي‌رود، اين استاد دانشگاه با بيان اين مطلب


عنوان مي‌كند: هم‌اكنون اين بيماري در ايران به دليل «آلودگي هوا» بسيار شايع شده است كه روز به روزشماري


از زنان جوان را مبتلا مي‌سازد.


«استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي» كه غذاهاي گرم در آنها سرو مي‌شوند نيز،‌ يكي ديگر از دلايل مهم


شيوع اين بيماري است.


اين عضو هيات علمي دانشگاه با اظهار اين مطلب مي‌افزايد: با سرو غذاهاي گرم در اين ظروف، مواد ملامينه ايجاد


مي‌شود كه سبب شروع بيماري و حتي تشديد آن مي‌شود.



درمان :



دكتر مهدي‌زاده بهترين درمان را جراحي و جراحي لاپاراسكوپي عنوان مي‌كند كه با ايجاد 3 سوراخ در ناف،‌كيست


برداشته، چسبندگي‌ها آزاد و نقاط مشكوك، ليزر يا سوزانده مي‌شوند كه در صورت مهيا نبودن عمليات لاپاراسكوپي،


از لاپاراتومي (شكم باز)‌ استفاده مي‌شود كه پس از جراحي افرادي كه مايل به باردار شدن هستند با دارو درماني،


بچه‌دار شده و بقيه بيماران برحسب تشخيص پزشك و نوع درجه بيماري 3 تا 6 ماه درمان دارويي مي‌شوند.


وي در پايان خاطرنشان مي‌كند: بهتر است براي جلوگيري از پيشرفت بيماري زنان، در صورت مشاهده اختلالات


قاعدگي، خون ادراري، خون مدفوعي و نازايي به پزشك متخصص مراجعه كنند ؛ چراكه اين بيماري پيش‌رونده حتي


پس از انجام عمل جراحي و درمان امكان عود دارد كه موثرترين راه مقابله با آن، كنترل هر 6 ماه يك بار آن توسط


پزشكان متخصص زنان و زايمان است.




۸ نظر:

  1. ممنون از اطلاعاتتان بسیار مفید واقع گردید

    پاسخحذف
  2. ایا بعد از جراحی-واستفاده از امپول به مدت 6 ماه -امکان نا باروری وجود دارد.

    پاسخحذف
  3. ممنون خوب بود حتما به کتر مراجعه میکنم

    پاسخحذف
  4. باسلام زنی24ساله هستم هدود12سال دورههای منظم و بدون مشکل داشتم.2سال پیش برای جلوگیری از حاملگی به مدت 1سال قرص LD به صورت نامرتب استفاذه کردم الان 1سال است که جدا شدم ولی بدن این قرض دیگه پریود نمیشم به پزشک مراجعه کردم با سنگرافی و ازمایش متوجه مشکله صتحی هورمونی شدم چون به LD حساسیت دارم و ازارم میدهد قرص یاسمین تجویز کردن و 4امپول قبل از ان برای شروع قاعدگی به من تزریق کردن و 7روزه بعد اثر کردو یاسمین را نیز از شب اول قاعدگی مصرف کردم الان 12روز گذشته ولی هنوز خونریزی دارم خواهش میکنم به من کمک کنیدsolavisi@gmail.com

    پاسخحذف
  5. دختری 31 ساله هستم وبه مدت 2 سال است که بعد از اتمام پریود دردهای شدید درناحیه زیر شکم و لگن دارم.به پزشکان زیادی مراجعه کردم وسالم تشخیص دادند البته چندین بار کیست داشتمو 2سال است که قرص ضد بارداری مصرف می کنم خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید

    پاسخحذف
  6. دختری 31 ساله هستم و به مدت 2سال است که بعد از اتمام پریود تقریبا به مدت15 الی 20 روز یعنی دو سه روز مانده به پریود بعدی درد شدیدی درنواحی زیر شکم به خصوص سمت چپ ولگن دارم به پزشکان زیادی مراجه کردم فقط تشخیص کیست دادند و گفتند موردی ندارم اما بعضی مواقع بروفن نیز دردم را تسکین نمی دهد از شما اقای دکتر خواهشمندم راهنماییم کنید.نرگس. -nkhalili@yahoo.com

    پاسخحذف
  7. salam man 25 sal sen daram va alan 3 dore ast ke kolomofin stfade mikonam vali bardar nashodam az zaman dokhtariam ham periodi dard nak dashtam 1bache ham daram.lotfan rahnamai konid

    پاسخحذف
  8. سلام زمان تخمک گزاری ترشحات همراه رگه های خونی داشتم 3 روز بعد نزدیکی داشتم و بعد از نزدیکی خون ریزی علت چیست؟
    ممنون

    پاسخحذف