۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

"دكتر سيادتي پيشکسوت طب اطفال ايران درگذشت" dr.seyed ahmad siadati




"دكتر سيادتي پيشکسوت طب اطفال ايران درگذشت"

دکتر "سيد احمد سيادتي" استاد پيشكسوت طب اطفال در ايران كه 9 رشته فوق تخصصي در رشته بيماريهاي كودكان در دانشگاههاي ايران پايه گذاري كرده و خدمات بزرگي در اين عرصه انجام داده بود، شب گذشته در سن 74 سالگي درگذشت.مرحوم دکتر سید احمد سیادتی پس از تحمل يكسال بيماري، زماني كه براي درمان در ايالت دالاس امريكا بسر مي برد، بدرود حيات گفت.

دكتر سيادتي از مرداد ماه سال گذشته به دليل ابتلا به بيماري، فعاليت هاي پزشکي خود را کنار گذاشت و با تشديد وخامت حال خود، اوايل آبان ماه امسال براي درمان به آمريکا رفت.
او متولد سال 1313 در شهر سبزوار و تحصيلكرده دانشگاه تهران بود و از دانشجويان برجسته دكتر"محمد قريب" استاد برجسته طب كودكان به شمار مي رفت.
سيادتي در سال 1341 در رشته پزشكي اطفال تخصص گرفت. او ابتدا در بيمارستان هزار تختخوابي و سپس از سال 1347 در مرکز طبي کودکان در بخش عفوني مشغول به کار شد و همزمان به تدريس ادامه داد.وي از سال 1360 به رياست بخش عفوني مرکز طبي کودکان منصوب شد. دکتر سيادتي در سال 1365 براي تداوم تحقيقات و مطالعاتش به آمريکا رفت و در دانشگاه تگزاس در محضر پرفسور "فيليپ برونل" به تحقيقات ويروس شناسي درمورد سرخک و آبله مرغان و فراگيري تکنيک هاي آزمايشگاهي پرداخت.دكتر سيادتي در جريان اين تلاشها موفق شد روش جديدي براي بررسي سريع و بامقدار بسيار کم reagent براي تشخيص آنتي بادي ويروس "واريسلازوستر" بدست آورد .
برونل در نامه اي در آن زمان با ستايش از سخت کوشي و علاقه دکتر سيادتي به امر پژوهش نوشت: "دکتر سيادتي خصايص شخصيتي برجسته اي دارد. وي يکي از سخت کوش ترين افرادي است که تا کنون شناخته ام. "
در سال 1367 دکتر سيادتي به دريافت درجه استادي دانشگاه تهران نائل شد و با کمک دکتر مرندي وزير وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به پايه گذاري 9 رشته فوق تخصصي در رشته بيماري هاي کودکان همت گماشت. او در سال 1375 در انتخابات نظام پزشکي حداکثر آرا را به خود اختصاص داد و از آن زمان تاکنون به عنوان عضو هيئت مديره و عضو شوراي عالي هيئت بدوي نظام پزشکي تهران بزرگ منشا خدمات زيادي به پزشکان و افراد جامعه بوده است.دكتر سيادتي از سال 1360 تاکنون عضو دبير هيئت ممتحنه و ارزشيابي و يا به عبارتي بورد رشته تخصصي کودکان و همچنين رشته فوق تخصصي عفوني کودکان بوده و در سامان دهي امتحانات تخصصي نقش موثري ايفا کرده است. وي در سالهاي اول بعد از انقلاب در مجتمع آموزشي پژوهشي وزارت بهداري مدير گروه 5 بيمارستان اطفال تهران بود و نگذاشت روند علمي و آموزشي اين بيمارستان ها که با رفتن اساتيد به خارج از کشور دچار کمبود شده بود لطمه ببيند . کلاسهاي درس استاد سيادتي هميشه مورد توجه دانشجويان بود و دانشجويان از محضر استاد لذت مي بردند. وي علاوه بر تدريس، 31 تحقيق در رشته عفوني اطفال انجام داد و به نوشتن و راهنمايي 65 مقاله و رساله پزشکي همت گماشت. اين پزشک حاذق 18 کتاب پزشکي را تهيه و يا تاليف کرد. دکتر سيادتي در85 کنگره داخلي و خارجي به عنوان سخنران حضور يافت و در امور پيشگيري و بهداشت کشور نيز کوشش هاي دامنه داري انجام داد که از آن جمله مي توان پيشگيري تب روماتيسمي با تشخيص و درمان گلودرد استرپتوکوکي درسراسر کشور با کمک معاونت پژوهشي وزارت بهداشت ، بيمار يابي سل و واکسيناسيون در منطقه ورامين ، برنامه ريشه کني فلج اطفال و عضويت در کميته هاي مبارزه با بيماري هاي تنفسي حاد، سل، بيماري هاي واگير را نام برد. وي عضو آکادمي اطفال آمريکا به مدت 14 سال و دبير و عضو هيئت مديره انجمن پزشکان کودکان ايران، عضو کميته امتحانات پزشکان خارجي، کميته 5 نفري بررسي علمي دانش آموختگان پزشکي خارج از کشور، شوراي عالي پزشکي براي اعزام به خارج از کشور، گروه پزشکي شوراي عالي برنامه ريزي، عضو گروه آموزشي بازآموزي متخصصان کودکان و بسياري از کميته هاي ديگر عهده دار بود. استاد پيشکسوت طب اطفال ايران،‌ با همت وصف ناپذيري در خدمت به مردم از جنبه طبابت و درمان بيماران و نيز در امور آموزش پزشکي، خدمات پژوهشي و بهداشت و پيشگيري کوشا بود.
همسر محترم ایشان نیز در همین رشته هنوز فعالیت دارند و باعث سرافرازی ایران هستند.از زنده یاد دکتر سيادتي دو فرزند پسر به يادگار مانده است و هر دو جراح هستند.

۴ نظر:

  1. روحش شاد

    او یک ایرانی اسلام دوست بود

    پاسخحذف
  2. خدا رو شکر که این انسان خوب متعهد به ایران بود و در ایران زندگی و خدمت کرد

    خدا او را با اجداد پاکش قرین و همنشین نماید

    پاسخحذف
  3. خدا او را رحمت نماید

    پاسخحذف
  4. خدارحمت کند دکتر سیادتی را
    مرد بسیار بزرگی بود

    پاسخحذف