۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

dpt


dpt


dpt


DPT دکترای حرفه ای فیزیوتراپی


۱۳۸۷ تیر ۷, جمعه

iran




مدیریت در هزاره سوم


مدیریت در هزاره سوم


مدیریت در هزاره سوم


مدیریت در هزاره سوم



مدیریت در هزاره سوم


۱۳۸۷ خرداد ۲۲, چهارشنبه

احتمال وقوع سونامي در درياي خزر

احتمال وقوع سونامي در درياي خزر
نويسنده‌گان:
[ مرتضي طاهرپور خليل آباد ] - دانشجوي كارشناسي زمين شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد
مشهد
[ اردلان فاضل ولي پور ] - دانشجوي دكتري ژئوفيزيك دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات


[ ميترا طاهرپورخليل آبادي ] - دانشجوي
كارشناسي رشته علوم تجربي دانشگاه آزاد
اسلامي واحد مشهد

خلاصه مقاله:
زلزله يا زمين لرزه در اثر آزاد شدن ناگهاني انرژي استرين انباشته شده در سنگ بوجود مي آيد با وجود اينكه مدت زمان وقوع زلزله در حد ثانيه مي باشد ولي معلول فرايندي است كه از قبل در زمين به كندي اتفاق افتاده است . همانطوري كه مي دانيم كشور ايران بر روي كمربند لرزه خيز آلپ – هيماليا واقع شده و داراي لرزه خيزي بالايي مي باشد و تنوع زمين لرزه در فلات ايران بدليل حركت صفحه شبه جزيره عربستان به سمت شمال شرق و حركت صفحه شبه قاره هند به سمت شمال مي باشد . با وقوع زمين لرزه ، انرژي الاستيكي قابل ملاحظه اي در ناحيه كانوني آزاد مي‌گردد ولي بدليل اختلاف زمين ساختي و ناهمگني محيط، نحوه آزاد شدن و انتشار انرژي در مناطق مختلف متفاوت مي باشد. درياي خزر از دير باز مورد علاقه و مطالعه زمين شناسان و ژئوفيزيكدانان بوده است . بلوك درياي خزر ، داراي نرخ لرزه خيزي نسبتا نسبتا كم ولي مناطق اطراف آن به شدت فعال هستند. در اين مقاله به بررسي روند آزاد شدن انرژي در منطقه درياي خزر در محدوده 36 تا 42 درجه عرض شمالي و 48 تا 57 درجه طول شرقي پرداخته ايم . با استفاده از داده هاي محلي ( شبكه لرزه اي مازندران ) ، داده هاي دستگاهي و داده هاي تاريخي ضرايب گوتنبرگ – ريشتر ، نرخ ريسك لرزه اي بيشترين محتمل ، دوره بازگشت و توزيع انرژي در منطقه را بررسي نموديم كه با وجود اينكه در دهه 60 شرق و شمال غرب بلوك خزر جنوبي داراي انرژي آزاد شده زيادي بوده اند و در مقايسه با ساير نقاط فعاليت لرزه خيزي بالايي داشته اند ، در دهه هاي 70 و 80 نسبت به ساير نقاط فعاليت كمتري داشته اند و قسمت شمال غرب در دهه 90 مجدداً‌ فعال گشته و انرژي زيادي در منطقه آزاد گرديده است . با استفاده از روابط تجربي حاكم بر منطقه و بررسي گسل‌ها و گل فشان ها و همچنين پديده دياپيريسم در منطقه ، به بررسي موج سونامي در منطقه مي پردازيم.

ساخت ترانزيستورِ فناوري نانو توسط محققان سوئدي

ساخت ترانزيستورِ فناوري نانو توسط محققان سوئدي


به تازگي محققان ترانزيستور جديدي ساخته‌اند که بازده آن نسبت به ترانزيستورهاي کنوني، ۵۰ برابر بيشتر است. ترانزيستور مذکور، نخستين ترانزيستوري است که با استفاده از فناوري نانو ساخته شده است و به ساخت و راه‌اندازي ارتباطاتِ بي‌سيمِ خانگي کمک خواهد کرد.

لارز-اريک ورنرسان، پروفسور فيزيک حالت جامد در دانشگاه لاندِ (Lund University) سوئد، در اين ارتباط گفت: «اين ترانزيستور مي‌تواند مصرف انرژي در گوشي‌هاي تلفنِ همراه و رايانه‌ها را کاهش دهد. همچنين، اين ابزار مي‌تواند به مخابره‌ي اطلاعات در بسامدهايي که براي فناوري‌هاي کنوني بسيار بالا هستند کمک کند.»پيش از اين، محققان معتقد بودند که نمي‌توان بدون ايجاد گرماي اضافي و نامطلوبِ ناشي از حرکت الکترون‌ها، ترانزيستورها را از اندازه‌ي کنوني کوچکتر کرد. ورنرسان در اين باره گفت: «مدل ما از آرسنيدِ اينديوم ساخته شده است و در اين محيط، الکترون‌ها بسيار آسانتر از محيط سيليکوني ترانزيستورهاي معمولي حرکت مي‌کنند. البته بدون بهره‌گيري از فناوري نانو، ساخت چنين ترانزيستورهايي دشوار است.» وي در مورد نحوه‌ي بکارگيري از فناوري نانو گفت که اين ترانزيستورها به جاي «حکاکي»، به صورت خود تشکيل‌شونده (self-organized) و بر اساس يک اصل پايين-بالا ساخته مي‌شوند.ورنرسان و همکارانش اميدوارند که بتوانند به اين شکل، ترانزيستورهايي با بسامد کاري ۶۰GHz توليد کنند (بسامد کاري لوازم الکتريکي کنوني ۳ تا ۱۰ گيگاهرتز است). وي در اين ارتباط گفت: «با اين بسامد مي‌توان به ايجاد ارتباطات بي‌سيم در منزل، مثلاً دانلود فيلم يا برقراري ارتباط بين تلويزيون و پروژکتور اميدوار شد. ما مطمئن هستيم که اين لوازم در آينده، هرچه بيشتر يکپارچه خواهند شد.»اخيراً ورنرسان اعلام کرده است که 24.5 ميليون SEK از بنياد تحقيقاتِ راهبردي سوئد دريافت کرده است تا مدارهاي بي‌سيم جديدي را با استفاده از فناوري نانو، طراحي و توليد کند. ترانزيستورِ جديدِ اين گروه، يکي از ضروريات مدارهاي مذکور مي‌باشد. محققان مزبور براي ساخت اين ترانزيستور با شرکتِ QuNano همکاري کرده‌اند.نتايج اين بررسي در شماره اخير نشريه Electron Device Letters به چاپ رسيده است.

توليد امواج زلزله‌ توسط يخهاي قطبي


توليد امواج زلزله‌ توسط يخهاي قطبي

جام جم آنلاين: پژوهشگران آمريکايي و انگليسي در بررسيهاي خود کشف کردند که يخهاي قطبي مي

توانند امواج زمين لرزه اي توليد کنند.


به گزارش مهر، زمين شناسان و يخ شناسان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس، دانشگاه ايالت
پنسيلوانيا و دانشگاه نيوکاسل در انگليس با کمک مجموعه اي از اطلاعات لرزه نگاري و مشاهدات از
طريق سيستم "جي پي اس" موفق شدند نسلي از يک سري امواج لرزه اي را که از رودخانه اي يخي در
قطب جنوب ايجاد شده بود را شناسايي کنند و نشان دهند که يخها مي توانند امواج زمين لرزه اي توليد
کنند. اين سري امواج برابر با امواج حاصل از زلزله اي با شدت 7 است.

نتايج اين تحقيقات که در مجله "نيچر" منتشر شده است نشان مي دهد که اين "رودخانه يخي" در واقع
قطعه يخ متحرکي است که امتدادي به طول حدود 100 کيلومتر و ضخامت هزار و 200 متر دارد. اين يخ در
مدت 10 دقيقه نيم متر حرکت مي کند و سپس به مدت 12 ساخت متوقف مي ماند.

هربار که اين يخ حرکت مي کند امواج زمين لرزه اي توليد مي کند که با تمام لرزه نگارهاي حاضر درقطب
جنوب و استراليا قابل ثبت است.

اين "زلزله هاي يخي" براي اولين بار در سال 2003 در گرينلند قطب شمال شناسايي شدند و به نظر مي
رسد که بر تعداد آنها روز به روز افزوده مي شود. در ابتدا منشاء اين امواج مشخص نبود اما اکنون
دانشمندان دريافتند که منبع توليد آنها جريانهاي يخي است.

آلزايمر و خطرات پخت غذا در ظروف آلومينيومي‌




آلزايمر و خطرات پخت غذا در ظروف آلومينيومي‌

جام جم آنلاين: حتما شما هم تا به حال از مادرتان شنيده‌ايد كه آن قابلمه روحي را بده به من و حتما مثل خيلي از جوان‌هاي ديگر احساس باسوادي به شما دست داده و فكر كرده‌ايد اصل و نسب اين قابلمه از روي است و مادرتان به اشتباه آن را روحي تلفظ مي‌كند؛ اما در اين باره شما هم اشتباه مي‌كنيد. اين ظروف به طور عمده از جنس آلومينيوم هستند و براي سلامت انسان ضرر دارند. اگر جنس اين ظروف از روي بود كه جاي خوشوقتي بود؛ چون در آن صورت كمي از آن وارد غذا و جذب بدن مي‌شد.
اين عنصر براي بدن بسيار مفيد است؛ اما نگهداري مواد غذايي ترش اسيدي يا شور در ظروف آلومينيومي و يا طبخ غذا در اين ظروف، موجب خروج آلومينيوم از ظرف و ورود آن به غذا مي‌شود.برخي كارشناسان صنايع مواد غذايي بر اين باورند كه يبوست، اختلالات گوارشي، پوكي استخوان و‌ آلزايمر از مهمترين عوارض ناشي از مصرف آلومينيوم است. ظروف آلومينيومي سبك هستند و بخوبي گرما را انتقال مي‌دهند. متاسفانه بيشتر از نيمي از ظروف پخت و پز كه امروز به كار برده مي‌شوند، آلومينيومي هستند. بعضي نظريه‌ها نيز مطرح است كه جوش‌آوردن آب در كتري‌هاي آلومينيومي مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هايي همچون زخم معده، كوليت، خشكي دهان و تغيير رنگ زبان شود.همچنين در سال 1382، محققان دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان با بررسي آثار آلومينيوم خوراكي بر موش‌هاي صحرايي دريافتند كه ورود آلومينيوم به همراه غذا مي‌تواند سبب اختلال در متابوليسم كربوهيدرات شود كه به صورت افزايش در قند خون ناشتا و نارسايي در گلوكز بروز مي‌كند.شايد همه‌گير بودن ظروف آلومينيومي شما را به تعجب وادارد كه با وجود اين عوارض چطور اين ظروف همه‌ جا به كار مي‌رود؟ اين هم از مواردي است كه آلودگي در بطن خانه‌هاي ما رسوخ كرده و ما از آن غافل هستيم و بسادگي از كنار آن مي‌گذريم.احمد نصيري، متخصص سم‌شناسي در اين خصوص به خبرنگار جام‌جم مي‌گويد: نتايج يك تحقيق بر ظروف آلومينيومي نشان مي‌دهد كه در اثر پخت غذا در اين ظروف،‌ يون‌ها آزاد و به غذا اضافه مي‌شوند كه موجب بروز بيماري‌هاي مانند آلزايمر، كم‌خوني مفرط و كاهش تعادل در هنگاه راه رفتن مي‌شود. در حال حاضر، تعداد مبتلايان آلزايمر در دنيا 26 ميليون نفر هستند كه تا سال 2050 حدود 4 ميليون خواهد شد. بيشترين آمار مبتلايان اين بيماري در‌ آسياست كه در آن بيش از 6/12 ميليون نفر دچار اين بيماري هستند و اين آمار به 8/62 ميليون نفر خواهد رسيد.اين متخصص سم‌شناسي توصيه كرد كه براي پختن اين مواد از ظروف آلومينيومي استفاده نشود. طبخ غذاهاي اسيدي، نمكي يا قليايي در اين ظروف مي‌تواند باعث سياه شدن ظروف شود، البته تغيير رنگ و لكه‌دار شدن اين ظروف روي كيفيت پخت غذا تاثيري ندارد.فريبا ابراهيمي، كارشناس مسوول آزمايشگاه شيمي مواد غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز مي‌گويد: جذب آلومينيوم در مغز افراد به فراموشي طي مدت زمان منجر مي‌شود. وي ادامه مي‌دهد: تنفس كردن و تماس پوستي با آلومينيوم نيز خطرناك است. اگر فردي براي مدت زمان طولاني در تماس با غلظت زيادي از آلومينيوم باشد، از دست دادن حافظه، سستي، بيحالي و لرز شديد بروز مي‌يابد.ابراهيمي معتقد است كه ظروف آلومينيومي فقط براي نگهداري مواد خشك مناسب هستند و استفاده از ظروف لعابي و تفلون استاندارد جايگزين مناسبي براي طبخ غذاست

۱۳۸۷ خرداد ۱۵, چهارشنبه

عوامل موثر در رشد نایافتگی بخش خصوصی ایران

http://farjad53.blogfa.com







طراحی برجی با المان های شش ضلعی در مکزیکوسیتی

طراحی برجی با المان های شش ضلعی در مکزیکوسیتی









سیر تاریخی استفاده از مواد و مصالح خاکی در صنعت ساختمان






http://%20farjad53.blogfa.com/

http://farjad53.blogfa.com/



مهندسی عمران و نخبگان ایران

ثروت های قیرآورده!!!



http://farjad53.blogfa.com